spacerMeny spacer

Nytt frå Telemark Bondelag

• November er vervemåned og i går arrangerte Telemark Bondelag vervedag på fylkeskontoret. Fylkesstyret stilte opp og ringte rundt til potensielle medlemmer. Målet var å bikke 1700 medlemmer.
  • I løpet av to dager har 45 personer fra 14 lokallag, samt gjester engasjert seg i mange temaer på ledermøte i Telemark Bondelag.
  • Telemarkinger og vestfoldinger kalles inn til årets faglige og sosiale høydepunkt, Landbrukshelga 26.-27. januar. Det er en arena for HELE landbruksfamilien med festmiddag, underholdning, relevante foredrag og kurs.

Nytt frå Fylkesmannen

• <p>Mulighetsstudien <em>Urban dyrking på nedlagt industritopt - en mulighetsstudie om utvikling av grønn bydel på Klosterøya øst </em>er nå gjennomført og blir et viktig dokument i det videre arbeidet med transformasjonen av øya. Studien handler om hvordan urbant landbruk kan bidra til å utvikle et helhetlig konsept for bydelen, med vekt på bærekraft, inspirasjon, livskvalitet og trivsel.</p>
  • <p>...det er ingen skam å snu i en sak, retter fokuset mot ansvaret for å gjøre langsiktige vedtak.</p>
  • <p>ØKOUKA Telemark ble i 2018 gjennomført med 45 arrangementer i løpet av uke 39. Arrangementene var en god blanding av kurs for barn og voksne med ulike temaer, foredrag, hagevandringer, åpen økologisk gård, vinsmaking, matkurs og åpne gårdsbutikker og -landhandler samt markeder.</p>

Nytt frå Landbruksdirektoratet

• Årets siste auksjon ble avholdt 13. desember og to kvoter ble auksjonert bort. Eplesaft og eplekonsentrat fra EU og eplekonsentrat fra EFTA for import i 2019.
  • 1800 tonn norske poteter forsvinn frå lagra dei siste vekene før jul. Også salet av kålrot, kål, rosenkål, gulrot og lauk går opp.
  • Flere «nær bonden»-møter kan øke norsk kornproduksjon. Et nylig avsluttet prosjekt med vekt på å formidle fagkunnskap har gitt både ny giv i bransjen og økt avling.

Nytt frå landbruks- og Matdepartementet

Klarte ikke hente xml dokumentet! Sjekk at url til feed er korrekt.

Årsmøte 2009 i IPT-nettverket for Telemark

inviterer til årsmøte for medlemmar av Inn på tunet-nettverket i Telemark.

Tid/stad:         Tysdag 8. desember kl. 19.30.

Hos Geir M. Andersen og Gitte Lie-Andersen, Lie-Hvalen gård, Holtanv. 153, 3739, Skien

Publisert av Amund Johnsrud. Sist endret 11.11.2009
ipt&#46;gif
ipt.gif

Saker i følgje vedtekter, og orientering om drifta på Lie-Hvalen.

Vi  planlegg også å få med ein representant for flyktningetenesta, for å samtale om bruk av IPT saman med dei.

For å ha stemmerett på møtet, må kontingent til nettverket vere betalt inn før møtet (kr. 500,- pr. bruk). Betalar du nå i november og desember, får du medlemskap for resten av 2009 og for heile 2010.

Innbetaling skjer til konto nr. 2630 07 00526. Merk innbetalinga med "namn" og "IPT-kontingent 2009/10".

Saker ein ønskjer å ta opp, må meldast til IPT Telemark v/Telemark Bondelag før 25. november. Helst pr. e-post til telemark@bondelaget.no

Endeleg sakliste vert sendt ut omlag 1 veke før møtet.

Påmelding til årsmøtet må skje seinast 3. desember,

pr e-post til telemark@bondelaget.no   eller pr. sms til 97 54 18 42.

Denne invitasjonen går til alle som er registrerte i nettverket i 2009, men møtet er ope for alle interesserte.

Gvarv, 9. november 2009

Helge Høvik
Levert av ACOS AS
Avdelingsleiar Tora S. Aarnes      Rådgjevar jordbruk Dag Gjermund Roheim